Освітні вимірювання |
In English |
Передумови
На даному етапі становлення українського суспільства має такі особливості:
- Поглиблення процесів демократизації у всіх областях;
- Економічне зростання, що прийшло на зміну спаду 1990-х років;
- Подальша інтеграція у світовий ринок праці;
- Прагнення до набуття майбутнього членства в ЄС.
Як країна, що підписала Болонську декларацію в 2005 році, Україна проходить процес глибокої трансформації національної системи вищої освіти. Створення Європейського простору вищої освіти сприяє переходу до триступеневої освітньої моделі. Зростає кількість українських студентів, що навчаються за кордоном у рамках міжнародних угод між українськими вищими навчальними закладами та закордонними партнерами. Українська система вищої освіти включає державні і приватні вищі навчальні заклади. Майже половина студентів в Україні здобуває освіту на комерційній основі.
У той же час, існує ряд проблем, з якими стикається українське суспільство в цілому і вища освіта зокрема. Серед них:
1. Високий рівень корупції. За даними Transparency International Україна займала 2007 року 122 місце з 179 країн за рівнем корупції.
2. Відсутність механізмів для визначення рівня кваліфікації фахівців. Такі механізми мають важливе значення для оцінки економічного потенціалу країни та необхідну для доступу до міжнародного ринку праці.
3. Рівень контролю за забезпеченням належної якості освіти є дуже низьким.
Влада в Україні здійснила ряд заходів з метою подолання цих проблем:
1. У 2005 році Міністерство освіти і науки України створило Український центр оцінювання якості освіти, разом із 9 регіональними центрами, з метою впровадження системи зовнішнього незалежного тестування та моніторингу якості освіти. Починаючи з 2008 року, можна вступати до вищого навчального закладу тільки на основі сертифікатів, виданих центром зовнішнього тестування, вступні іспити відмінено.
2. Міністерство освіти і науки України у 2008 році включило спеціалізацію "Освітні вимірювання" до списку спеціальностей, за якими здійснюється підготовка майбутніх вчителів освітньо-кваліфікаційного рівня "бакалавр", а також дозволило розпочати підготовку фахівців в галузі освіти вимірювань на рівні магістра. Крім того, Міністерство рекомендувало включити 2-кредитний курс "Основи педагогічних вимірювань і контролю якості освіти" до всіх педагогічних навчальних планів на рівні бакалавра. Метою на найближчі роки є впровадження системи зовнішнього тестування випускників вищих навчальних закладів.
Реалізація цих заходів є досить складною для України, оскільки з часів Радянського Союзу національна система оцінювання якості освіти та рівня кваліфікації фахівців є нерозвиненою і неефективною. Відсутня система ліцензування та сертифікації професійної компетентності. Іспити з окремих дисциплін в навчальних закдладах проводяться в основному в усній формі з оцінюванням, що грунтується на суб'єктивних рішеннях вчителів. Спроби використати тестові технології без глибокого розуміння їх природи, а також відсутність необхідних навичок, часто призводять до поганих результатів, наслідком чого є формування негативного ставлення до таких технологій з боку вчителів і суспільства в цілому, і навіть стає предметом політичних спекуляцій.
Наприклад, у Ніжинському університеті в 2007-2008 роках проводився експеримент з впровадження тестових технологій, яким було охоплено понад 2000 студентів старших курсів. Виявилося, що результати тестових випробувань часто сильно відрізняються від очікуваних викладачами, причому як в позитивну, так і в негативну сторону. Причина криється в неприпустимо низькій кваліфікації викладачів, які розробляли тсти і проводили тестування. Бібліотека Ніжинського університету нараховує понад 1 млн 300 000 книг та періодичних видань, але жодне з них не присвячено освітнім вимірюванням. Аналогічна ситуація характерна для інших університетів - членів консорціуму з України.